tirsdag 29. juni 2010

Det er lov å være blid!

Selv kontordamer har lov til å være blid. Enskjønt det skulle man ikke tro.  Da jeg jobbet på sykehuset var jeg med i en revygruppe. En av sketsjene handlet om kampen for å komme seg forbi burugla i resepsjonen.
Jeg skjønte ikke helt dybden i den sketsjen da. Hadde nok ikke møtt tilstrekkelig mange burugler på min vei.

Nå har jeg det og vet man ikke skal møte burugler uforberedt!
For å komme inn på drømmestudiet er det en hard kamp, og det er viktig for meg å komme best mulig ut ift karakterer. Ville derfor i dag hente ut kompetansebevis på tre utvalgte karakterer. Og ja, jeg har generell studiekompetanse. Sågar en bachelor i sekken av utdanning. Fagene jeg har tatt opp er fordypningsfag og ikke alle er relevante fag for drømmestudiet.

Skulle tro jeg selv kan få bestemme hvilke karakterer jeg vil legge ved min søknad. Kanskje jeg til og med har peiling på hvilke karakterer som er relevante for min søknad.
Men den gang ei..... burugla ville det anerledes." nei, vi gjør itte det sjø, du kæn itte det sjø" sier burugla. Og det ikke i en akkurat blid og vennlig tone!

Jeg var heldigvis forberedt på burugla og hadde på forhånd sjekket med utdanningsdirektoratet OG fylkeskommunen om tolkning av lovtekst. Sjekket med lovdata, og hadde lovparagraf klar. Til og med hvilken side og avsnitt loven står.
 Jeg VISSTE jeg selv kunne bestemme hvilke karakterer jeg kan velge ut.
Men nei........ det holdt ikke for burugla " vi kæin itte det sjønner du, det er itte lov dæ!" Burugla var nå blitt både høyrøstet og om mulig, surere enn grapefrukt!

Hun må klassifisere i skuffen: den minst oppegående, sureste og frekkeste, burugla jeg har møtt.

Heldigvis hadde burugla en sjef som faktisk ikke er analfabet, en som kan lese loven.

Det er lov å være blid! Tjohei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar